Maria <3 Vävsöm/Maria <3 brick stitch

Min dator och wordpress är inte kompisar. Det blir korta (fula?!) inlägg via telefon.

På Victoria & Albert museum finns en snutt på ett broderi med vävsöm. Jag har valt att brodera ett likadant. Fast med andra färger och med allt broderigarn i silke och inte som originalet i lingarn och silke. Så här ser mönstret ut. Det är nödvändigt, för mig, att ha det på papper så jag kan se var jag är.

My computer and wordpress aint friends. Look forward to short (and ugly?) posts via my phone.

At V&A museum there is a little piece of embroidery made with brick stitch. I haven chosen to make a similar, but with colors of my own choice and only using silk (the original is made with a mix of flax yarn and silk yarn). This is what the pattern look like. I find it necessary to have the pattern on paper – that way it’s easier for me to keep track of where I am.

20120113-194620.jpg

Jag köpte garn ifrån England och jag är nöjd. Men det är alltid svårt med färger på datorn.

I bought my yarn from England and I am happy with it, although it is always hard to see exact color on a screen. 

20120113-195229.jpg

Första stygnen

My first stitches

20120113-195712.jpg

En bit på väg. Ca. 5 timmar totalt. Väven har 12 tr/cm. Så det blir några stygn…

Getting started. I have been stitching for about five hours in total. The fabric has about 12 threads per centimeter – which yields quite a few stitches.

20120113-200400.jpg

Det är mysigt men svårt att brodera i dålig belysning och hjälpsamma små händer.

It is cozy but a bit hard to stitch in bad light with the help of small hands.

20120113-200825.jpg

10 reaktioner på ”Maria <3 Vävsöm/Maria <3 brick stitch

  1. smart med en diagonal markering. är det svårt att få den exakt, alltså hur gjorde du? väldigt fina färger! det blir roligt att se det färdigt. känn ingen press.
    /fiaLi

    • Jag kände att jag ville få ett hum om var mitten och snedden vad. Jag tog helt sonika och mätte med en linjal från hörn till hörn. Jag tabbade mig på mitt prov så nu vet jga hur lätt det är att räkna fel. Det är, för mig lättare att hålla sig på rätt ställe om jag inte glider iväg med långa stygnpartier ut i det fria. Hellre bryta en stapel och fortsätta på den sen igen.
      Färgerna jag beställde i första vändan var bättre, men jag råkade klicka i att jag ville betala på vad jag trodde var faktura. Det visade sig sen att de ville ha betalat med en inskicka check :O. Sånt håller väl ingen på med? Så när jag ångrade det köpet var de färgerna reserverade till det köpet och jag blev tvingad att välja helt nya. Den gröna är ganska elektrisk i färgen och den blå för mörk. Detta är helt ok för det ger mig en jättegod anledning att antingen beställa en massa vitt och färga själv (🙂 )eller så måste jag betsälla en provkarta.
      Jag känner lite press, eftersom jag börjat blogga, nu måste det ju bli klart. Men jag behöver lite press annars blir det typ inget gjort. Och nu frågar ALLA på jobbet hur det går så det är bara att hålla tempo.🙂
      Jag kan inte jämnföra mig med andra, det är ju min utveckling som är spännande för mig. (obs! självinsikt, inte ironi!)
      / Maria

    • Jag vet inte 100% vad den heter, men det är den nästa grövsta kvalitén.
      Sugen på att börja?😉 Jag har bottenväv om du behöver.
      / Maria

  2. Jag håller också på med just det broderiet – men jag har valt att använda lintråd där originalet har det. Det är ganska mycket mer jobb och krångel att brodera med linne än med siden.

    p.s. Jag har bilder på originalet från V&A om du vill ha?

    • Hej! Vad kul! Har du bilder på på ditt broderi? Jag har bilder på orginalet i datorn men inte på min telefon. Därför blev det att jag hoppade över dom.😦 Vill väldigt gärna ha bilden, tack!🙂
      Vad har du för grovlek på din botteväv och på dina garner? Jag fick inte mitt lingarn att fylla snyggt på min väv, därför skippade jag den. Hur långt har du kommit? Jag är verkligen jättenyfiken! Vad skall ditt broderi bli? Jag anar att mitt kommer att bli en väska, möjligen en liten kudde om jag inte orkar göra två sidor. Jag har en förmåga att lessna fort, det är därför jag nålbinder vantar paralellt. Annars blir det bara en..

      / Maria

  3. Har bilder på sidenbroderiet färdigt här: https://picasaweb.google.com/107008157819245320875/Embroidery#5486000888028424546 Samt ett par bilder före och efter den.

    Lintråden fyller i ganska bra eftersom jag precis som originalet använder det dubbelt. Har 50/2 lintråd som jag vaxar. Silkestråden är 100/3 som Felicitas färgat. Som du ser har jag också ändrat på färgerna på silket, men lintråden är fortfarande vit. Grundtyget tror jag är det jag räknade upp till 18×19 trådar per cm. Så allt är betydligt finare kvalité än originalet som faktiskt är ganska grovt.

    • Tack! Dina broderier är otroligt fina och jag är verkligen imponerad över dom. Dina svartstick är supersnygga, även om de är lite sena för ”min” tidsperiod.

      Jag antar att garnerna är växtfärgade?
      / Maria

      • Tack🙂 Jag roas väldigt av de trådräknade broderierna jag pysslar med.
        Allt det svarta silket som jag har använt är antingen Güterman sysilke, eller så är det inköpt från Handweavers Studio and Gallery i London. Jag tror inte någon av de är växtfärgade. Det indigoblå silket jag använder är färgat av Felicitas. Det röda i mitt broderi ovan är också det, men nu har jag köpt ännu mer spännande trådar från Handweavers. Jag är inte alls road av att försöka färga mina trådar själv – det får andra pyssla med🙂

  4. Så det är vävsöm det heter på svenska! Alltid lär man sig något nytt.

    Och visst är de medeltida mönstrena roliga att använda – jag drömmer om tid att fixa en hel kudde nån gång.

Kommentera

