Snygga kanter/Nice edges

Jag älskar min man. Han syr en klänning till mig. Jag kommer att berätta mer om klänningen senare, men idag vill jag fokusera på en detalj. Nämligen de snygga brickvävda silkeskanterna.

Då jag länge längtat efter att väva kanter så tyckte jag att det var dags nu. Men helt otippat ville min man väva kanterna . Jag trodde att han skulle rygga vid ordet vävning och låta det jobbet till mig. Klänningen är vinröd/ olivgrön/ gulrutig i rätt så dova färger. För att poppa upp den lite ville jag ha en stark färg i en glad kulör. I ett glansigt material. Valet föll på knapphålssilke, som jag hade hemma. Jag vet inte vad för sorts silke det varit i de brickvävda kanterna på exempelvis plaggen i London. Någon som vet? Jag hoppas att det var tvåtrådigt, för det är mitt knapphålssilke. Min första tanke, om färg, var ceriserosa. Men i brist på rosa  knapphålssilke och i brist på koschenille, fick jag tänka om. När det kommer till brickvävning har man en krympmån på 30%. Så jag mätte alla kanter och tog det x 1,3. Det visade sig bli omkring 5 meter i varpen. Jag valde 7 st rullar med sysilke i olika vitbeiga toner.

Knapphålssilke i vitt-beige

Dessa gjorde jag en härva av med hjälp av min nystvinda. Jag knöt om härvan med lingarn, som jag trodde inte skulle ta åt sig av färgen, vilket visade sig vara fel.

 

 

 

 

Upplindad och omknuten.

Därefter så gick jag till kryddhyllan och tog fram en burk med gurkmeja. Jag lade den pyttelilla härvan i en rostfribunke och hällde på 3 dl vatten och kanske 4-5 msk med gurkmeja. Detta fick ligga tillsammans kanske 45 minuter vid en oerhörd varierande temperatur. Det kokade över på spisen och det var en ren mardröm att försöka få bort den illgula färgen. Passa värmen då det är inte snällt mot silke att låta det koka, det kan tappa glansen något. Fördelen med att färga så här lite är att  det är lätt att ta upp härvan ur badet och skölja av den för att se vilken färg den har fått. Är det för lite är det bara att lägga tillbaka den. Varför jag inte betade undrar ni kanske nu? Men sanningen är- gurkmeja tar ganska bra ändå, på silke. På ull har det en förmåga att lägga sig som ett gult mjöllager på ytan. Som vilseledande nog tenderar att försvinna när man sköljer ullen. Det som däremot har fastnat sitter fast och tvättas inte så lätt ur, även om mna nu inte skall jämföra den med krapp eller indigo. Det man absolut inte skall göra är att låta det färgade godset ligga i solen. Det bleks i princip bara man tittar på det. Från fint illgul till maskrosfläckigt på nolltid.

I bunken

Gul

När garnet torkat var det bara att varpa och sätta upp brickväven. 4 brickor med 4 trådar i varje. Jag ville att det skulle bli en stadig kant som syns. Silket är också en ganska fancy sak och denna klänning skall vara min finklänning så jag vill att det skall synas.


I love my husband. He is making me a dress. I’ll tell you more about that later, but today I want to focus on a specific detail – the nice, tablet woven silk edges.

I’ve longed to try tablet weaving on edges, so I thought it was a good time to try it out, but to my surprise my husband wanted to do it. I thought he would freak out just by hearing the word weaving and just let me have my way. The dress is chequered in wine red, olive green and yellow and all colors are pretty murky. I wanted to make it a bit more bright by using a vivid color in a glossy material. I finally chose silk, which I already had at home. I don’t know what kind of silk are used in the woven edges among the London finds, but I hope it was a two threaded yarn – the same as I have. Does anybody know? 

My first choice when it came to color was cerise, but I din’t have any pink silk and no cochineal, so I had to think again. When it comes to tablet weaving, the shrinkage is about 30 %, so I measured all edges and added 30 %. This gave a warp length of about 5 metres. I chose about 7 reels of white and beige silks. I made a hank and tied it together with flax – I thought it wouldn’t get dyed, but I was wrong.

Next, I went to my kitchen cupboard and got my turmeric. I put the tiny hank in a stainless pot and added 3 deciliters of water and about 4-5 tablespoons of turmeric. I let it soak for about 45 minutes at extremely different temperatures; it overboiled and it was a complete nightmare to clean my stove afterwards. It was aggressively yellow. A lesson learnt: be sure to watch the temperature. Silk doesn’t like to be boiled (it can lose some of its gloss), and you don’t have to clean your stove either. 

There is an advantage to dyeing such small quantities – it is easy to pick up the hank and rinse it to be able to see what color it has become. If it’s too little, you just put it back. 

 But why did I not fix it? The truth is that turmeric dyes silk pretty well anyway. When it comes to wool though, it mostly just places itself like a yellow powder on the surface – and it goes away when you rinse the yarn. If it really sticks, it stays, however, even if it can’t be compared to madder or indigo. You should under no circumstances let your dyed yarn be exposed to sun – it will bleach instantly, from dandelion yellow to spots of piss.

 When the yarn has dryed I had an easy time to put up the tablets. I use four tablets with four threads in each. I wanted it to be a sturdy edge that is clearly noticeable. The silk might be a bit fancy, but the dress i

 


2 reaktioner på ”Snygga kanter/Nice edges

  1. Maria! Vi känner inte varndra, men jag läste dina inlägg om växtfärgning och känner mig väldigt inspirerad. Jag vill tacka för en så utförlig beskrivning.
    Jag vill fråga dig lite mer om växtfärgning, du får gärna skicka ett mail till mig.

    • Hej Kristine! Vad trevligt att jag inspirerar, det är mitt hopp att det jag gör skall göra. Att inspirera andra att själva slöjda och skapa. Det känns oerhört smickrande att höra!
      Jag snackar väldigt gärna växtfärgning. Just nu har jag skägget fullt med Battle of Wisby som jag projektleder så det måste bli efter v.33 när jag har kommit hem igen. Funkar det?
      / Maria

Kommentera

