Krapp/Madder

Jag färgade krapp för cirka en månad sen. Planen var att färga inslagsgarn till min mans födelsedagspresent. Varpgarnet var ju det gröna som jag färgade innan. Tanken är att väva ett tyg i treskaftad kypert med det gröna kamgarnet i varpen och krapprött garn till inslag.

Problemet jag har med krappfärgning är att hålla temperaturen. Vid omkring 72 grader förstörs det röda färgämnet i krappen och det går över mot brunt istället. Det är lätt att kontrollera när man färgar hemma på spisen. Då kan man lyfta av grytan när det är nära gränsen på för varmt. Men att lyfta av en 80 liters gryta full med vatten är inte det lättaste. Det är inte heller lätt att mäta temperaturen i en sån gryta om man inte har en termometer som man kan stoppa ner långt i grytan.

Jag hade betat garnet redan innan själva färgningstillfället och passade därför på att beta de tyger som jag skulle färga i efterbadet under tiden jag ändå var tvingad att vänta på krappen. Krapp innehåller mycket färg och därför kan man använda efterbadet både en och två gånger och därigenom erhålla en lite blekare färg.

Problemet med krappen jag har köpt är att den inte är malen utan den är i småbitar. Den malna krappen ger ifrån sig mycket mer färg, så klart. Så jag satte min man på att försöka krossa bitarna.🙂 Det var svårt. Men de blev lite mer pulveriserade än de var från början och det var ju bra. Jag vet att Korps har börjat sälja malen krapp, men har ännu inte hunnit prova den. När jag har skall jag berätta hur bra den är.

Här är min krapp efter 18 timmars blötläggning. Krapp bör läggas i blöt minst 12 timmar innan den skall användas till färgning. När man lägger den i blöt skall vattnet vara svalt. Tänk också på att det skall vara ett ganska stort kärl för krappen sväller oerhört mycket. Man kan ibland behöva vattna på den lite extra.

Här är det alunbetade garnet. Det är 5 hg Fårögarn 6000 m/kg. Garn jag köpte billigt på Tradera. Jag tror att jag betalade omkring 120 kronor inklusive frakt.🙂 När jag färgar med krapp betar jag aldrig med vinsten då  vinstenen har en tendens att ”gula” den röda färgen. Min ambition var att få en så mörkröd färg som möjligt. Eftersom jag inte har färgat med krapp i min stora gryta visste jag inte hur röd min krapp skulle bli. Man måste lära sig sin färggryta! När man färgar med krapp behöver man inte koka ur den innan, som man gör med många andra växter. Man varvar krappen i grytan med det man skall färga och värmer långsamt upp till 68-70 grader och försöker att bibehålla den temperaturen i minst två timmar.

Det är en fördel om garnet kan få svalna i badet, helst över natten. Jag väljer alltid den lösningen om den är möjligt. Krapp drar på långsamt. Den första halvtimmen händer det nästan inget. Man kan också öka på färgintensiteten genom att tillsätta vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger. Mängden vinäger? Ingen aning. I det medeltida receptet står det bara att det ska vara och inte ett ord om hur mycket.😉

Låt garnet torka innan det tvättas. På så sätt behåller det mer av sin färg.

Hur mitt garn blev? Jag vet inte, jag har ännu inte tvättat det…

 

 

I dyed with madder some time ago – I wanted to dye the weft for my husband’s birthday present. The warp is the green yarn I showed off here. In the end I want to weave a fabric with the two. 

It’s not easy to keep the temperature exact – and that is a must when dyeing with madder. The red dyestuff will be ruined at about 72 centigrades, and your yarn will come out brown instead. It’s no trouble when dyeing at the stove at home; it’s a piece of cake to remove the pot when it gets too hot. It’s a bit more troublesome to lift an 80 litre cauldron of the fire, and it is really hard to measure temperatures as well. 

Madder contains a lot of dyestuff, and that means you can dye several times in the same dye solution. The result will be a bit more pale, but it will still get dyed.

The trouble with the madder I have is that it is not ground up. It was delivered in tiny pieces instead. Ground madder gives a better result, so I forced my husband to grind it. It was really hard but it got better. Korps is selling ground madder. I haven’t tried it yet but I’ll tell you as soon as I have.

The picture shows my madder after soaking for 18 hours. You should soak madder for at least 12 hours before using it. Use a really big pot, as the madder swells lika crazy. Also, be prepared to add water if needed. When soaking, do so in cold water.

 

 

 

 

 

This is my yarn. It is 500 grammes of so called Fårögarn (this lot is about 6000 metres per kilo). It was put in a mordant consisting of alum; I never use tartar when dyeing with madder, as it tends to make the red dye a bit yellowish. I wanted a really deep red – the yellow tint wouldn’t fit in. I never dyed with madder in my big cauldron, so I was uncertain about the results; you have to get to know your equipment!

 A good thing about madder is that you don’t have to parboil it, as you often do with other plants. Just mix the fabric or yarn with the madder, and then heat everything slowly until it reaches a temperature of about 68-70 centigrades. Try to keep the temperature as close to that as possible for at least two hours

It is best if you can let the mixture cool of over night. Madder works slowly. The first 30 minutes almost nothing happens. You can make the color more intense by adding vinegar from white wine – I have no idea how much. Just try. The medieval recipe doesn’t state anything about how much, only that it should be added.

Let the yarn dry before rinsing. This way it will keep as much as possible of the dye stuff. I don’t know anything about the result as I am writing – I haven’t rinsed the yarn yet. I’ll let you know!

7 reaktioner på ”Krapp/Madder

  1. Looks really great Maria – dyeing with madder is always much fun. I´ll be looking fareward to seing how it goes. A little tip when soaking the rootmaterials – you can add a beer to the bath – I have been told that this would help the dyematerial put of the roots. I would also recommend youing the madder that is completly crushed – it gives more colour to the bath and therefor you can dye more times in the same bath.

    I will look forward to seeing the final result – both from the dye and from the weaving.

    /Louise

  2. Spännande det där! Jag kommer färga med Korps-krappen nu på söndag och då får vi se om det funkar bra. Den förfermeterade indigon ska också färgas så det blir spännande. Lite nervöst blir det då jag gör det som workshop på Stadsmuseet.

Kommentera

