Varberg, 2010

För en tid sedan åkte Albrechts Bössor, förstärkta av vänner från Fraternis Militia Carnis och av en del gäster till Medeltidsdagarna i Varberg. Vi var där också förra året och nu börjar vi absolut hitta formen. Lägret var respektabelt och välstädat och de förevisningar vi hade drog en hel del folk.

Albrechts Bössor and friends went to Medeltidsdagarna i Varberg the first weekend of July.

Också det här året var det väldigt varmt, men inte lika varmt som förra året. Jag får erkänna att jag var lite besviken på det lättsamma användandet av ”nedcabbade” hosor och avsaknaden av huvudbonader. Till och med i Italien brukar vi kunna hålla god disciplin gällande de sakerna, men här chanserade det till den grad att jag rynkade ögonbrynen. Det får bli bättring!

It was very hot, just as last year. People lacked in discipline when it came to the wearing of hats and rolling down the hose to the knees. We are usually very strict when it comes to dress; even in Italy we manage to keep our clothes on. We need to get better!

Jag själv var ansvarig för maten, likt förra året. Jag börjar bli mer och mer insnöad på det där med maten och egentligen mindre och mindre intresserad av fajting. Just nu intresserar jag mig mest av en tysk kokbok från ca 1350 (Ein Buch von guter spise) och en dansk kokbok från ca 1300 (Harpestreng K och Q – även känd under namnet En sås av ringa värde). Favoriten var en sorts friterad paj kallad ”Ein gut gebackenz”. Den är fylld av god ost och rökt fläsk. Ett par såna och en kall öl är nog allt man behöver!

Jag hade gjort en väldigt detaljerad planering av vilken mat som skulle ätas när, vad som skulle förberedas och hur. Det var utan tvekan en mycket bra planering. Däremot gjorde jag misstaget att inte på allvar planera in vilka som skulle arbeta när. Det ledde till att hugade gäster och prövomedlemmar slet halvt ihjäl sig medan andra knappt gjorde ett handtag. Det var tvivelsutan mitt fel och det är något jag ska förbättra, men det ska inte hindra mig från att ge berörda slitvargar en rejäl eloge. Sarah, Elin och Micke gjorde en rejäl insats för kompaniet och utan dem hade det inte blivit någon mat.

I worked the kitchen, as usual. I am getting more and more interested in cooking, and less and less interested in fighting and gunning. I guess I’m growing old and comfortable. I managed to plan the food quite well. We had food from a Danish cookbook from ca 1300 (Harpestreng K and Q) and a German cookbook from ca 1350 (Ein Buch von guter spise). Despite my meticious planning of the food, there was a heroic few that made most of the work (Sarah, Elin and Micke), while some didn’t do much at all. I need to get better on planning my kitchen staff… Personally, I found ”Ein gut gebackenz” to be very nice – it is a kind of pie stuffed with good cheese and smoked pork, deep fried in fat.

Jag lämnade knappt grytorna någon gång på hela tiden. Jag hade ett par-tre timmars ledigt, där jag passade på att köpa ny matkniv och en ny bältesväska – bägge inköpen gick på sammanlagt strax under 500 kronor. Det är riktigt hyfsat för handsydda lädergrejer. Själva matkniven var väl inget att jubla över – bladet är nog utfräst ur någon blötjärnsplåt, men det är i och för sig rätt historiskt korrekt; det är ju bara fråga om en kniv för att kunna skära upp tillagade råvaror. Den behöver inte direkt kunna hålla skärpan så där våldsamt och inte behöver den kunna klara av några större påfrestningar. Jag ska posta bilder på dem så snart jag kan (=så snart jag får tag på en kamera).

I hardly left the pots at all for all weekend. I had some hours when I could check out the market. I didn’t find much, but I managed to get myself a new purse and a new eating knife. I payed less than 500 SEK (about 50 euros) for the both of them. I would say it is a pretty good price, even though the knife isn’t a marvel of quality. I’ll post pics as soon as I can get hold of a camera.

/Peter

Kommentera

