Grönt från klöver och indigo/Green from clover and indigo

Gårdagens färgning. Kamgarn, Moragarn 9600 m/kg, färgat först med rödklöver och därefter överfärgat med indigo. Beta: Alun och vinsten. Tror jag. Jag är faktiskt jättedålig att skriva upp. Garnet är en present till min man Thomas. Han skall få ett handvävt tyg att sy nya medeltidskläder av.

This yarn was dyed a couple of days ago. The yarn is worsted, a so called Moragarn. It was dyed with red clover, and thereafter dyed with indigo. If I remember correctly, I used alum and tartar as a mordant.

Den gula färgen som rödklövern gav var rätt mesig och inte alls så fräsch som den brukar bli. Jag ska se ifall jag hittar en bild på det gula garnet innan jag överfärgade det. Bilden är tagen med min telefon och dessutom innan garnet hade oxiderat klart ordentligt. Därav den ganska kassa färgen. Idag är färgen jättefin. Jag borde för övrigt gå ut och ta bort härvorna från den provisoriska torkställningen innan solen börjar skina på dom. Solljus bleker färger jättefort. I det här fallet skulle solen inte bleka bort indigon utan klöverfärgen som ligger under och ge garnet en mer turkos färg istället för den gröna. När man går i gamla slott och på museer ser man ibland gamla vävda tapeter som är urblekta. De enda färgerna som finns kvar är just de blå och de röda. Resten är urblekt och har oftast en turkos ton på de partierna som innan har varit gröna. Jag vet att man inte ska, men jag kan inte låta bli att lyfta försiktigt på ett hörn och kika in på baksidan för att se hur färgerna såg ut på den tiden då det begav sig.

The yellow produced by the red clover wasn’t at all as radiant as it should. This picture is taken with my mobile phone, plus the oxidation of the indigo isn’t quite finished yet, which is why the color in the picture isn’t quite what it is in real life.

I need to remove the yarn from the rack now – sun bleaches the color so quickly.

/Maria

3 reaktioner på ”Grönt från klöver och indigo/Green from clover and indigo

  1. Ping: Krapp/Madder |

  2. Ping: Plant dyeing yellow, blue and green | The official Battle of Wisby blog

  3. Ping: Finally a jacket |

Kommentera

