Om sakernas tillstånd/About things

Jag har förstått att mitt förra inlägg väckte en del känslor, och jag vill med det här inlägget klargöra ett och annat.

Mitt förra inlägg var inte menat som en kritik mot mina kamrater i Albrechts Bössor. Det var menat som en beskrivning av de olika sätt på vilka jag närmat mig reenactment i ett sammanhang, och eftersom Albrechts Bössor är den förening i vilken jag verkat, fick den stå som exempel. Min förening kan sägas ha genomgått tre faser, och jag får be om ursäkt för att jag bara redogjorde för de två första. Som jag ser det kan man kanske jämföra det hela med ett förhållande:

1 – Förälskelsefasen – allt är fantastiskt och de svårigheter man överhuvudtaget ser, väljer man att strunta i
2 – Slentrianen/krisen – skiten träffar så att säga fläkten. Man ser bristerna, och till sist leder det till en kris som kan leda till att förhållandet spricker
3 – Den fungerande vardagen – om man lyckas ta sig igenom svårigheterna väntar en fungerande vardag. OK – det kanske inte direkt slår gnistor varje dag, men glöden finns där. Och vad viktigare är – det fungerar

Förra inlägget gav exempel på hur vi gått från förälskelse och glödande passion till en period av slentrian och overksamhet, något som av kommentarerna att döma inte är unikt för Albrechts Bössor. Jag var dock en smula orättvis; det jag inte tog upp då är att vi faktiskt är på väg att ta oss ur den fasen – och att vi är på väg att ta oss in i fungerande vardag. Folk tar ansvar och jag är glad över att se att verksamheten sakta men säkert är på väg uppåt; inte minst under årsmötet diskuterades viktiga och positiva saker som handlar just om hur verksamheten ska se ut.

Det är helt sant att jag gav exempel på saker jag upplever är fel, och som fortfarande kan förbättras men bara för att problematisera det faktum att trenden har gått från lekfullt nöje till något som liknar professionalisering, något som jag upplever haft negativ inverkan på medlemmarnas lust att engagera sig. Jag tog upp det hela för att jag tror att det är ett problem – både för enskilda och för föreningen – och att det därför är något vi bör prata om. Det är alltså inte för att peka finger åt någon. Jag beklagar om någon tog illa vid sig, för det var inte min mening.

*          *          *

I have come to understand that my previous post got some people concerned. Hopefully, this post will clarify what I was after.

My last post wasn’t meant as a criticism to my friends in Albrechts Bössor. It was meant as a description of the various ways I have reenacted. As Albrechts Bössor is the company I have always been part of, it became my example. You could say that it has gone through three phases, and I apologize that I didn’t mention all three in my previous post. I believe you can compare it to a relationship:

1 – Falling in love – everything is perfect. If you notice any problems, you just don’t care
2 – The routine/the crisis – The shit hits the fan. You notice the bad things. It can lead to a crisis that ends the relationship
3 – A working relationship – if you get through the hardships, most things will work out. It might not be fireworks all day long, but there is warmth and understanding. It works

My last post described how we went from falling in love to the period of routine/crisis – something that is not unique for us, judging by the comments. But I was a bit unfair. I didn’t mention that we are actually on our way into the third phase. People are taking more and more responsibility, and I am really happy to say that our rate of activities are growing slowly but steadily – our annual meeting was filled with optimism and important decisions about how we are to conduct business in the future.

It is true that I mentioned things I consider to be wrong, and which still can be better, but it was only to focus on that we have gone from playful passion to something that looks like professionalism. This is something I believe has a negative effect on people’s will to engage in our activities. I raised these issues because I believe it is a problem, both for individual members and for the company as a whole. That is a good reason to talk about it. In other words, I did not mean to make anyone feel bad, and I am sorry if I did.

6 reaktioner på ”Om sakernas tillstånd/About things

  1. Peter, the writings in your last 7 posts may have been the best thing I’ve heard of since BoW!😉 As you know, I’ve been following them with great interest, and the comments from experienced reenacters have been equally educating. The subject is interesting in it self, but it is your search for a new dimension to reenactment, your wish to develop the experience for both the audience and the practitioners of living history that gives me the most hope and joy from reading. For that I wish to thank you and reward you with one of those silly but honorable bloggers awards. See further motivation in my blogpost at http://idashantverk.blogspot.com/2011/12/awarded.html

  2. Ser att du använder liknande modell som K-G Hammars sätt att se på frälsning och tro, bra där! Skämt åsido, dessa faser är verkligt applicerbara och jag tycker det är helt rätt att du uttrycker dina känslor inför den föreningsproblematiken som alla föreningar hamnar i.

  3. Jag tycker att det är jättebra att du har gjort mig uppmärksam på detta. Och jag är tacksom för att jag nu får en heads up på vad det är jag tappat lusten med. Att känna in och komma på vad det är jag kan förbättra, förändra och jobba vidare på, är superbra. Jag vill tacka dig för att du ger mig chansen att utvecklas.
    / Maria

    • Hade det inte varit för kloka personer i min omgivning hade jag aldrig fått inspiration att skriva som jag gjort. Det är faktiskt så att jag inte haft någon lust att skriva på många år, men det här engagerade mig verkligen. Så det är jag som ska tacka Maria!

Kommentera

