Bräde/Tables

Många talar om ”brädspel” eller att man ”spelade Bräde på medeltiden”, och visst gjorde man det. Däremot är det ganska få jag träffat som vet hur man gör när man spelar Bräde. Eller, egentligen kanske de flesta vet – utan att veta om det så att säga. Bräde är namnet på spelytan – inte på spelet – och man kan spela mängder av olika spel – bland annat en medeltida variant av backgammon.

Jag har spelat en del backgammon och tycker att det är trevligt, och när jag sprang på en bild (01 i galleriet) tänkte jag att jag skulle ge mig på att göra ett. Jag är, som bekant, inte mycket till hantverkare och avskräcktes alltså inte av att det skulle kunna bli helt förjävla svårt att få ihop det. Jag tröstar mig med att även snickarens armlöse och blinde son försökte sig på hantverk. Det såg skit ut på medeltiden också.

Jag funderade ett tag, letade fler bilder (och sprang bland annat på (2) och (3)) och beslutade mig till sist för hur jag ville ha det. På bild (01) kan man, om man tittar noga, ana konstruktionen av brädet. Det rör sig om ett laminat, så det var det jag satte igång med.

Först och främst hyvlade jag ekbrädor i två tjocklekar – en lite tjockare och en lite tunnare. Därefter sågade jag ut remsor ur dem och hyvlade kanterna helt plana. Sedan limmade jag ihop remsorna så att jag fick tre skivor – två tunna och en lite tjockare. De skivorna lade jag omlott med den tjocka i mitten, så att remsornas riktning i det övre och det undre lagret gick åt ett håll och i det mittersta åt ett annat. På det viset ska de parera varandras svängningar när träet slår sig. Kolla på bild (6), så ser ni förhoppningsvis vad jag menar. Sen limmade jag ihop dem under rejäl press.

På bild (2) från Libro de los Juegos, ett spelmanuskript från det sena 1200-talet, finns det ”fack” längs med kanterna. Jag blev förtjust i dem och bestämde mig för att göra dem. Jag tog ett stycke svartek och borrade ett antal hål av rätt storlek i det, varefter jag helt enkelt delade på det så att jag fick två halvor. De limmade jag till sist fast på brädet.

De klassiska backgammontrianglarna är utförda i intarsiateknik. Jag tog en tunn skiva trä och sågade ut trianglar som jag sedan målade svarta. Därefter fogade jag in trianglarna i trästycket igen, och sedan limmade jag på det.

Jag limmade hela rasket med benlim – kolla in bild (4) och bild (5).

Det sista jag gjorde var att behandla alltihop med linolja. Spelbrickorna köpte jag faktiskt från en hobbybutik – hälften av dem målade jag svarta. Det här låter lätt som en plätt, men jag har tappat räkningen på hur fantastiskt många timmar jag lagt ner på det här brädet.

På bild (7) ser ni brädet färdigt för ett parti Quinze Tablas – ”Femton pjäser” – där målet är det samma som i Backgammon – att flytta dina pjäser från höger till vänster (eller tvärtom beroende på vilken sida av brädet du sitter) runt hela brädet, samtidigt som du ser upp för att lämna pjäser ensamma – då kan de slås ut av din motspelare. Du kan förstås slå ut även hans pjäser, så det jämnar ut sig. Quinze Tablas visas också på bild (2).

Då var man redo för en medeltidssäsong fylld av spel, synd och sprit!

The word ”a game of tables” is often mentioned amongst reenactors, but at least in Sweden I find that many are uncertain of what a game of tables really is. It is not really a game per se – it is an umbrella term for lots of games played on a specific gaming board – one of which is a game very similar to modern backgammon.

I’ve played backgammon once and twice, and I enjoy it, so when I came across picture (1) I decided to try to make a board of my own. I’m not a great craftsman, as I might have mentioned, so I didn’t realize that it would be a lot harder than I thought. I guess I’ll never learn… Nevertheless – the blind and armless son of the carpenter certainly tried to make stuff as well, which will make my crappy board a period work of art🙂

I started to look for more pictures and found, among other, (2) and (3). At picture (1) you can see the construction of the board. It is made by joining different layers of wood together – it’s a laminate.

I started to plane oak boards really thin – in two different thicknesses. I sawed them into long strips and planed the edges and glued them together so that I had three sheets of wood – two thinner sheets and one thicker. I made sure that  the top and bottom layer were turned in the same direction, and the middle layer – the thickest one – was turned in another direction. This way the layers counter each other’s warping (look at pic (6) – hopefully you can see what I mean). I glued the layers together.

At picture (2) from Libro de los Juegos, a late 13thC gaming manuscript, the boards have small slots at the sides. I liked the idea, and used a piece of black oak, which I drilled appropriate holes in, whereafter I cut it in half.

The classic backgammon triangles are inlaid work/intarsia. I used a thin piece of wood, sawed triangles, painted them black and reinserted them. I then glued the whole piece to my gaming board.

I used only bone glue when glueing. Have a look at pics (4) and (5). Last hing I did was to paint it all with boiled linseed oil.

This sounds like a cakewalk, but I have actually now idea whatsoever of how many hours I’ve worked with this board. The gaming pieces I actually bought from a hobby store. I painted half of them black.

At picture (7) you can see the board set up for Quinze Tablas – ”Fifteen pieces” – where the goal is the same as in backgammon. Move your pieces from right to left (or the other way around, depending on which side of the board you are sitting at) all the way around the board, and don’t let any piece stand by itself – it can be captured by your opponent.

Now I am ready for a summer filled with debauchery and gambling!



En reaktion på ”Bräde/Tables

Kommentera

