Hantverkshelger/Crafting weekends

Det finns ett fint koncept som jag gärna kallar hantverkshelger. Man samlas helt enkelt ett gäng och hjälps åt med något större projekt eller så är det någon i sällskapet som undervisar de andra i någon hantverksteknik. Eller så bara hantverkar man tillsammans.

Innan jul hade jag en idé om att vi skulle göra isläggar – typ medeltida skridskor. Det föll på att jag inte lyckade få tag på det material som behövdes. Det var en besvikelse, men det gör vi nästa jul istället.

Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att umgås. Det påminner mig om tiden då jag började medeltida. Skaparglädjen och viljan att få saker gjorda var underbart inspirerande. Nu har kamraterna i Carnis samlat skarorna i Växjö för att ha hantverkshelg. Det är lite tråkigt att jag inte blev bjuden, eftersom vi i Albrechts Bössor alltid bjuder de i Carnis när vi har hantverkshelg här, men det spelar ingen större roll eftersom jag var upptagen.

Jag och Maria var iväg på en hantverkshelg i Skåne för ett par månader sedan och så snart Maria skickar mig några foton så ska jag se till att publicera ett inlägg om det. Det var verkligen roligt och vi fick träffa entusiastiska och kunskapstörstande medeltidare. Hantverkshelger är helt enkelt jäkligt bra!

Crafting weekends are nice. Gather a bunch of medievalists and make a common effort on a bigger project or just work with your own stuff – no matter what – it’s still nice. I had a plan to make medieval ice skates just before christmas, but I couldn’t get hold of materials, so I had to postpone it. Perhaps until next christmas.

I like crafting weekends as a way of socializing – it reminds me of the time when I first started reenacting. People had an energy that I sometimes miss nowadays. The colleagues in Fraternis Militia Carnis had a crafting weekend recently. I find it a bit disappointing that I wasn’t invited (and as far as I know, no other member of Albrechts Bössor was either). I had other plans anyway, but still.

Me and Maria attended a crafting weekend a couple of months ago. As soon as Maria send me some pictures I’ll post something about it. I had a great time – the energy and will to create was stunning! Crafting weekends are great!

2 reaktioner på ”Hantverkshelger/Crafting weekends

  1. Jag är ledsen att du kände dig utanför, Peter, men vi hade inte (läs: min lägenhet var inte stor nog) resurser till att bjuda in alla Bössor i södra Sverige också. Vi prioriterade att bjuda upp skånes carniter för att lära känna varann inom föreningen bättre. Och detta ser jag inget fel med.

    Ha det fint.

    • Det är lite skumt att du väljer att fokusera på den biten när inlägget till största delen handlar om något annat🙂 Struntsamma Petra. Jag har inte sagt att det är ”fel” med det. Jag gjorde bara en iakttagelse om att carnisar i Växjö alltid är välkomna då Bössorna håller i nåt hantverksjox – oavsett lägenhetens storlek – och att Bössorna i Växjö inte var det när Carnis arrade den här gången. Men vi kan ju inte bjuda varandra på allting, eller hur? No hard feelings från min sida.

Kommentera

Hantverkshelger/Crafting weekends

Det finns ett fint koncept som jag gärna kallar hantverkshelger. Man samlas helt enkelt ett gäng och hjälps åt med något större projekt eller så är det någon i sällskapet som undervisar de andra i någon hantverksteknik. Eller så bara hantverkar man tillsammans.

Innan jul hade jag en idé om att vi skulle göra isläggar – typ medeltida skridskor. Det föll på att jag inte lyckade få tag på det material som behövdes. Det var en besvikelse, men det gör vi nästa jul istället.

Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att umgås. Det påminner mig om tiden då jag började medeltida. Skaparglädjen och viljan att få saker gjorda var underbart inspirerande. Nu har kamraterna i Carnis samlat skarorna i Växjö för att ha hantverkshelg. Det är lite tråkigt att jag inte blev bjuden, eftersom vi i Albrechts Bössor alltid bjuder de i Carnis när vi har hantverkshelg här, men det spelar ingen större roll eftersom jag var upptagen.

Jag och Maria var iväg på en hantverkshelg i Skåne för ett par månader sedan och så snart Maria skickar mig några foton så ska jag se till att publicera ett inlägg om det. Det var verkligen roligt och vi fick träffa entusiastiska och kunskapstörstande medeltidare. Hantverkshelger är helt enkelt jäkligt bra!

Crafting weekends are nice. Gather a bunch of medievalists and make a common effort on a bigger project or just work with your own stuff – no matter what – it’s still nice. I had a plan to make medieval ice skates just before christmas, but I couldn’t get hold of materials, so I had to postpone it. Perhaps until next christmas.

I like crafting weekends as a way of socializing – it reminds me of the time when I first started reenacting. People had an energy that I sometimes miss nowadays. The colleagues in Fraternis Militia Carnis had a crafting weekend recently. I find it a bit disappointing that I wasn’t invited (and as far as I know, no other member of Albrechts Bössor was either). I had other plans anyway, but still.

Me and Maria attended a crafting weekend a couple of months ago. As soon as Maria send me some pictures I’ll post something about it. I had a great time – the energy and will to create was stunning! Crafting weekends are great!

Kommentera

