From chaos to bolster roll/ Från kaos till pöl

Vad gör man med en bit bubblegumsrosa handvävt tyg? Jag har kämpat med att väva ett tyg till en beställning. En helt hopplös väv. Alltså själva vävningen var det inget fel på utan det flöt på ok, men garnet som jag vävde av visade sig var felaktigt och dåligt spunnet. På 1 meter väv gick det av omkring 100 trådar. Garnet jag använde var Fårögarn 6/1, ull. Tätheten var 8tr/cm. Det rosa partiet och vävt i tuskaft och ränderna i inslagsrips. Blå rand i filamentsilke 60 treads och vit rand i Moragarn 20/2.
20140715-175713-64633617.jpg

 

 

 

 

 

Jag höll på att bli vansinnig. Efter 1 meter snackade jag med beställaren och förklarade läget och fick full förståelse för det kaos jag satt i. Tack och lov är detta inte en väv som måste stressas fram. Jag klippte helt sonika ut den väv som satt i och fäste in trådarna.

20140716-073010-27010495.jpg

 

 

 

 

 

 

 

När jag ändå inte skulle göra nåt vettigt av biten kunde jag lika gärna leka lite. Jag ville passa på att se hur garnet skulle krympa. Sagt och gjort. In i tvättmaskinen på 40 grader ihop med alla annan tvätt. Ut kom ett tyg som innan tvätt mätte 110cm *72cm och ut kom 100cm*65cm och med ett fantastiskt utseende och en ljuvlig mjukhet.
20140716-073202-27122569.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Vad skulle jag göra av denna lilla pyttebit? Av hänsyn till beställaren ville jag inte sy något plagg av det. Beställer man ett tyg till ett plagg så skall man kunna få vara ensam om det. Men en kudde skulle det räcka till. Jag började leta bilder på kuddar, randiga sådana. Det finns kopiösa mängder rutiga, randiga är det något sämre med. Men nån kudde har jag lyckats hitta i alla fall.

randig
Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits, Français 857, detail of f. 197v. Matfré Ermengau , Breviari damor et Lettre à sa soeur; Chansonnier occitan. 14th century

Jag har alltid varit svag för den fina pölen och blev jublande glad när jag hittade en massa pölar från 1300-talet, i alla fall i manuskriptbilder. Här är några. Det är alltså den runda rullade kudden som ser ut som en korv ni skall kika efter. Ofta ligger den under själva huvudkudden i sängen. Iblanda är den vit, ibland är den mönstrad.

pöl 1
The Dream of St. Martin (detail) 1312-17 Fresco, Cappella di San Martino, Lower Church, San Francesco, Assis

pöl 3
Death of Mary Tempera painting wood ; Furniture sacral ; Winged Altar ; by ”Habsburgischer Hofmaler” ; Vienna ; 1370 ; 1372 ; Innsbruck ; Austria ; Tyrolia ; ”Landesmuseum Ferdinandeum Leihgabe Stift Wilten

pöl2
BNF Nouvelle acquisition française 5243 Guiron le Courtois 1370-1380 f66r , Italy

pöl4
Bibliothèque nationale de France, Français 2813, f.7v (Vision of Childeric 1). Grandes

hroniques de France de Charles V. Paris, 1375-1380

. pöl-tydlig
Roman de la rose. Guillaume de Lorris et jean Meun, Paris, vers 1420 -14. BNF, Manuscrits, français 804, f. 1

Den sista är från 1400-talet men den är så tydlig att den får vara med i alla fall. Jag valde att sy en innerkudde till min pöl för att inte dunet skulle rymma ut genom tyget. När jag vävt ett äkta medeltida dunvar så skall jag byta ut det. Så här fin blev kudden 🙂
20140716-073257-27177486.jpg

 

 

 

 

 

Passade på att ta en bild på kudden i sängen med.
20140716-003156-1916829.jpg

/Maria

9 reaktioner på ”From chaos to bolster roll/ Från kaos till pöl

    • Tack Eva! Jo, ett tag drog jag mig i håret och grät. Men nu så sover jag som prinsessan på ärten. 🙂

    • Tack! Jag väver tyger med historisk anknytning och då fokuserar jag på enklare saker. Tuskaft och kypert. Men bara för det behöver det behöver det inte betyda att jag väver färglöst. Nu skall jag kika på din blog 🙂
      Maria

  1. Pingback: Testing the tabby/ extended tabby |

  2. Pingback: Off to the Netherlands |

  3. Pingback: The left over |

Lämna ett svar till Sarah W Avbryt svar