Vandringsstav/walking stick

Jag har under några år varit lite sugen på att skaffa mig en vandringsstav av 1300-talsmodell. Jag har tänkt mig en sådan som folk brukar kalla pilgrimsstav eftersom pilgrimer ofta ses med den. Mitt syfte är också att i slutändan främst använda den som sådan. Jag är emellertid rätt säker på att det inte var enkom människor på vallfart som använde sådana stavar; det finns en del bildmaterial som kan styrka just det påståendet.

Icke desto mindre började jag forska en smula om stavarna i fråga. Det finns en del att titta på, som till exempel bilder från 1300-talets manuskript och målningar, men också en del arkeologiskt material. Av någon anledning har jag varken antecknat ursprung, exakt datering eller andra uppgifter som jag brukar. Ni får hålla till godo med vad som bjuds och ni har mitt ord på att de i alla fall där inte annat nämns är daterade till 1300-tal.

De två karaktäristiska ”bullarna” finns med på de flesta bilder och verkar vara vanligast, men i vissa fall finns också tre av dem. I en del fall ser man tydligt doppskor eller pikar längst ner, och här och där anar man att stavarna kan ha varit målade.

Baserat på de här bilderna och på en del annan fakta bestämde jag mig för att göra ett försök. Staven hittade jag påpassligt i Visby förra året. Den var försedd med tre ”bullar” och den var gjord i ask – vilket passade förträffligt eftersom den enda referens till material som jag träffat på nämner just ask. Det rör sig om den så kallade Worcesterpilgrimens stav. Hans stav var dessutom tre centimeter i diameter (precis som min) och målad med en kombination av kermesrött och bensvart. Jag överväger att faktiskt måla min med samma pigment – trots att staven är daterad till 1400-tal; det kryllar inte av källor i den här frågan.

En doppsko ville jag också ha, men den här gången valde jag ett svenskt fynd som förlaga. Fyndet i fråga påträffades i Helsingborg i Skåne och är daterat till 1300-tal. Jag bad min vän Rasmus att ta en titt på den och se om han kunde återskapa den. Samtidigt kapade jag min stav så att den miste en av sina ”bullar”.

Just nu ser staven ut som på bilderna nedan. Jag är inte helt klar med den utan kommer att sitta och småpyssla tills jag känner mig nöjd. Idén är att jag i framtiden ska fästa en liten krok av samma typ som kan ses på en del av bilderna vid den, och så ska den målas och putsas en smula. Vem vet? Kanske kommer det fler bilder av den?

I have been interested in getting me a walking stick of 14th century model, of the type that is usually called pilgrim’s staff because pilgrims are often seen with it. That is indeed my aim, but I am pretty certain that walking sticks of this type was not solely used by pilgrims; some pictures give evidence for that theory.

Nevertheless. I started doing a bit of research and there is indeed some examples to draw inspiration from, like pictures from 14th century manuscripts and paintings, but also some archaeological evidence. For some reason I haven’t been very meticulous when noting provenance and dating – as I usually am. You just have to take my word for it… Have a look at some of my material in the topmost gallery.

The two characteristic ”buns” are present in most pictures and seem to be the most common, even if some sticks have three of them. In some cases you can see spikes or collets at the end. Some of the sticks seem painted.

Based on these pics and some other facts I decided to give it a go. I found the stick at the market at Battle of Wisby 2013. It was of the variant with three ”buns” and it was made from ash and three centimeters in diameter – just like the Worcester example in the topmost gallery. The Worcester staff was also painted with a mixture of bone black pigment and kermes pigment (a kind of red), and I consider using the same pigments for my staff – even if the Worcester one is dated to the 15th century; there isn’t very much to go on, source wise, when it comes to these artifacts. 

I also wanted a collet, but this time I chose a Swedish find as model. It is dated to the 14th century and was found in Helsingborg in the province of Skåne. I asked my friend Rasmus the blacksmith to have a look, and at the same time I got to work and cut off one of the ”buns” from my staff.

Right now my staff looks like in the lowermost gallery. I’m not completely finished; I will work with it until I am satisfied. I want to attach a small hook like in the pictures in the topmost gallery, and I probably want to paint it as well.

There might be more pics when I am finished, sometime in the future.

/Peter

8 reaktioner på ”Vandringsstav/walking stick

Kommentera

