ESC och varpning = sant/Eurovision song contest loves warping

Vad gör man när ens barn tjatar hål i huvudet på en att man skall tillbringa lördagskvällen framför ESC? Jo, man varpar så klart! Man vet att det kommer att vara lugnt i ett antal timmar och att alla andra kommer låta mig svära i fred.

Jag har lånat en varpa av några söta damer jag tidigare vävde med på S:t Eriksplan. Då den är liten (1,5 m i omkrets) valde jag att korta min orginalvarp från 14 till 10 meter. Ju grövre och fler trådar man har ju mer plats tar det på varpan och jag var osäker på om jag skulle få plats. 10 meter kommer att ge mig tillräckligt med tyg. Det bör räcka till en jacka och en liten hätta.

Garnet är det jag färgade för snart två år sedan. Läs om när jag färgade garnet här. Moragarn 9600 m/kg. Det är ett kamgarn. Ibland måste garn mogna! Vilket i detta fall betydde: angripet av pälsängrar.😦 Det blev lite skarvar och jag hoppas att det inte blir problem senare.

Varpan stod på bordet för att få ”rätt” ok arbetshöjd. Garnet fick löpa över taklampans armar innan det mötte min hand och senare varpan.

20120530-152441.jpg

Dessvärre somnade tjejen som skulle se ESC…

20120530-152557.jpg

Nu återstår bara liiite till innan jag har ett tyg. För den delen var det väldigt skoj att Loreen vann hela kalaset för Sveriges räkning.

*          *          *

What to do when your kids nags your ears into a bleeding pulp when she’s trying to make you watch Eurovision song contest? You warp of course [the translator of this post must bite his fingers to avoid a Star Trek joke]! You know everything will be calm for a couple of hours, and that your cussing won’t be heard as good.

Some of the nice ladies I used to weave along with, lent me a warp. It is a small one (150 centimeters circumference), so I chose to shorten my original warp from 14 to 10 meters; thicker thread will of course take up more space. 10 meters will give me enough cloth for making a small hood and a jacket. I dyed the yarn two years ago. Read about it here. It is Moragarn 9600 meters/kilo. It is worsted wool. Sometimes yarn needs to mature, only this time it was chewed on by carpet beetles! I had to splice it, and hopefully it won’t prove a problem later.

The warp stood on the table to let me work kind of comfortably. The yarn went over my ceiling lamp before meeting my hand and ultimately the warp.

The girl that was supposed to watch the song contest fell asleep, but now I only need to work a little bit more before I have my fabric. And it was nice to see Loreen win it all for Sweden.

En reaktion på ”ESC och varpning = sant/Eurovision song contest loves warping

  1. Ping: Finally a jacket |

Kommentera

