Premiär 2012/First event 2012

Förra helgen var jag och Basco iväg på ett litet gig på Hovdala slott (1500-talsbygge – tyvärr :-P) i Hässleholmstrakten där jag växte upp. En tornerspelsryttare jag är bekant med arrangerade en så kallad Rikstornering där entusiastiska ryttare i riddarkläder tävlade i dagarna två. Arrangören bad mig enträget att ”hålla en föreläsning” och jag var måttligt intresserad tills jag funderat ett tag. Jag insåg till sist att jag kunde ta tillfället i akt att prova ett nytt koncept när det gäller matlagning; i fält är matlagning en mycket stor del av verksamheten, men den hålls ofta ganska anonym. Det är synd, för matlagning kan göras väldigt publik – kolla bara på Jamie Oliver eller Mat-Tina (här med sur-kocken Ramsay): det är show hela tiden. Jag inspirerades av matlagningsprogram och bestämde mig helt enkelt för att prova att göra en medeltida matlagningsshow.

Med oss hade vi Lovisa och Olof från Tyska Orden. Det var en väldig tur, för Sarah och Tobias kunde inte komma eftersom jag strulade till det med datumen. Vi började sätta upp utrustningen runt klockan 9 på morgonen och var liiite sena när de första besökarna anlände klockan 10.

Vi lagade fyra rätter ur de tyska kokböckerna Lucullarium (cirka 1400) och Ein buoch von guoter spise (cirka 1345-1355). Jag fick spela lite huvudroll; de andra förberedde det mesta av maten och jag fick ge varje rätt en liten finishing touch och så att säga slutföra den, samtidigt som jag pratade om matens betydelse i det medeltida samhället. Dessutom berättade jag om vad folk åt och hur.

Av publikreaktionerna att döma blev det lyckat, även om vi absolut måste fila lite på framförandet och framförallt förbereda mer innan; lite dötid mellan två rätter gjorde att vi tappade åskådarnas uppmärksamhet.

Det var rätt kul faktiskt. Jag kan tänka mig att göra det igen, vilket passar bra, eftersom jag hädanefter ska satsa just på roliga grejer – för min egen skull. Varför skulle jag annars medeltida alls?

*          *          *

Last weekend, me and Basco went to a ”Rikstornering” at Hovdala castle (alas, a 16th century complex), close to the town where I grew up. We were accompanied by Lovisa and Olof from Tyska Orden and they helped us out with a ”new” kind of display. On events you tend to spend a lot of time cooking, but for some reason it is more or less a private matter – work for company members to perform. That’s a pity, really, as cooking can be made very public. Have a look at these clips: Jamie Oliver or Swedish Mat-Tina (here with aggro chef Ramsay) make cooking into a tremendous show.

We started out kind of too late, about an hour before public time, but managed alright anyway. The other guys prepared the dishes (from Lucullarium (circa 1400) and Ein buoch von guoter spise (circa 1345-1355) as I spoke to the audience. We cooked four dishes altogether and I had the opportunity to tell the public about eating, cooking and foodstuffs during the 14th century.

We made a good show, even if we lost a bit of pace between two dishes; we’ll fine-tune the show by preparing the food to a greater extent before doing the show. I had a good time, which is nice as I promised myself to do more fun stuff. Why else should I keep doing medieval stuff?

Kommentera

