Eureka

I helgen så gick jag kurs i att väva med brickor. Min första brickvävningskurs gick jag på Västerbergs folkhögskola 1995 (jag känner mig sjukt gammal när jag skriver det). Skolan har dessvärre lagt ner den textila utbildning jag gick där, men deras trä-smideskurser är fortfarande super. När jag gick på skolan så fick jag köpa en helt nyutgiven bok ”Brickvävning så in i Norden” av Sonja Berlin. Jag har genom åren läst och klappat på min bok och varit grymt nöjd över att jag har en, då de varit populära och svåra att få tag på.

När jag gick på HV-skola på Högre hemslöjdsutbildningen 2002 kom Sonja till oss på skolan och höll en kurs på en vecka för oss. Äntligen fick jag träffa denna ikon inom brickvävning. Så när jag såg att Sonja skulle komma till Länshemslöjdskonsulenterna i Stockholm och hålla kurs så var jag jäkligt snabb att anmäla mig. Kursen i Stockholm var en 4-stegs raket med start hösten 2010. Ni kan läsa om mitt första kurstillfälle här.

Jag hade dock inte möjlighet att gå steg 2 och jag var hemskt orolig att jag inte skulle vara duglig att gå steg 3, men jag blev snällt insläppt på den med.🙂 Steg 3 innefattade dubbelvävar. Sammanbundna, lösa och så kallad Isländsk dubbelväv.

När Sonja visade detta som jag under alla år undrat så mycket över men inte vågat ge mig på själv, så kunde jag höra hur 25 öringen som stoppades in i huvudet 1995 sakta lossnade och trillade ner. Eureka! Nu finns det inget som kan stoppa mig och mina avancerade vävar, förutom tidsbrist då.

För er som ännu inte testat Sonjas kurser kan jag bara säga: GÅ! Hon håller ett flertal kurser och de ligger på hennes hemsida. Anmäl dig, ge dig själv tiden. ”För du är värd det”.

*          *          *

Some time ago I attended a tablet weaving workshop. My first workshop of the kind was held at Västerbergs folkhögskola 1995 (am I old or what?). The school has sadly discontinued their textile classes, but they still have superb classes in woodworking and blacksmithing. When I attended the school, I had the opportunity to buy a new book called ”Brickvävning så in i Norden” by Sonja Berlin. During the years I have often read it and I have been very happy with it, as it is very popular and hard to come by. When I went to HV-school 2002, Sonja came to us and held classes for a week, and I was very happy to finally meet this tablet weaving guru.

In 2010 I noticed that Sonja was coming to Länshemslöjdskonsulenterna i Stockholm to teach a set of classes, I quickly applied. The class was held at four different occasions, growing more advanced each time. Here I describe my first time in class.

Sadly I had no opportunity to attend the second class, and I was very worried that I wouldn’t be allowed for step three, but it proved to not be a problem. Step three included double weave – loose, tied together and so called Icelandic double weave (please bear with me – I have no idea how to translate lös dubbelväv, sammanbunden dubbelväv and Isländsk dubbelväv).

When Sonja showed the techniques I had been wondering about for years and years, I had a sort of Archimedes moment, where the input that was planted in my brain in 1995 slowly made sense. Eureka! Now there is no stopping me and my advanced weaves – save for lack of time…

If you are interested, and haven’t tried Sonja’s classes, I have five words for you: Just do it! She teaches a number of different classes, available on her webpage. Apply. Treat yourself – because you’re worth it!

Kommentera

