En sykurs till/Another sewing event

Ivriga medeltidare skapar mönster/Eager medievalists making patterns

Jag nämnde tidigare att jag och Maria skulle hålla en sykurs, och nu har det hänt. I helgen reste jag till Stockholm för att träffa ett gäng driftiga, entusiastiska och kunniga medeltidsintresserade. Kunskapsnivån hos det här gänget var tveklöst mycket högre än den var i vår förra grupp. Det innebar att jag i slutändan kände mig lite osäker på vad jag egentligen kunde bidra med; flera av deltagarna hade mycket omfattande specialkunskaper och det var fler än en gång som jag fick lära mig av mina ”elever”. Jag var mycket imponerad av Idas kunskap och färdigheter när det gäller Grönlandsplaggen och deras konstruktion – inte minst när det gäller vävda band, och av Magdas ruvande, mäktiga kunskapsbank om allt textilt. Hennes vakande ögon lämnade mig aldrig och jag visste instinktivt att det kom en liten rynka i hennes panna så snart jag sade något som inte stämde.

Det var så klart en rolig helg, men den var framför allt mycket lärorik; jag märker att det är så vansinnigt mycket jag inte kan och även om jag vetat om det i många år, behövs det ibland handfasta bevis på att man inte har den minsta susning om vissa grejer. Stort tack för det, allihop! Och tack för helgen!

*    *    *

Earlier, I mentioned that I and Maria were going to arrange a sewing event, where we teach everyone who likes how to construct 14th century clothing. This weekend, it was time. I went to Stockholm to meet a group of enthusiastic and well prepared medievalists. This group had much more skill than our earlier group, and they knew so much more – several of them hade very specific knowledge about different subjects. More than once my ”students” taught me instead of the other way around. I was very impressed by Ida’s skills and knowledge when it came to the Greenland textiles and their construction – specifically when it came to woven bands. I was also intrigued by Magdas overall knowledge of textiles; she sits silent, but you know that she is watching you and that she knows that you are making a mistake. You can tell by observing the tiny wrinkles in her forehead.

I had a good weekend – above all, I learned a lot. I realise again and again that I in fact know nothing, even though I sometimes forget it. I just need a little push to wake up and smell the coffee. Thank you guys. And thank you for the weekend.

5 reaktioner på ”En sykurs till/Another sewing event

  1. Jag sitter och funderar på hur många utbildningsår inom ”nörderi” vi hade gemensamt på kursen. jag vet att jag har 5 år och Catarina har 6 år. Du Peter, hur många år har du? Magdalena? Magnus?

  2. Jag menade faktiskt alla år du hemmaforskat med. För jag känner ingen annan som är så seriös hemmaforskare som du är.

  3. Ping: A fair trade | The official Battle of Wisby blog

Kommentera

