Brickvävning/ Tablet weaving

Jag har tillbringat hela helgen på brickvävningskurs.😀

Sonja Berlin har hållit en tvådagarskurs hos Hemslöjdskonsulenterna i Stockholm. Jag kan inte sluta tänka mönster och möjligheter. Brickvävning erbjuder så många möjligheter att jag har svårt att begränsa mig och bestämma mig för vad jag vill göra. Jag har förvisso vävt en del med brickor innan och även haft Sonja som lärare, men jag kände att även om jag kunde väva innan, så är en grundkurs aldrig bortslösad. Dessutom har det runnit mycket vatten under broarna sedan jag gick på kurs sist. Vi började med att väva ett enkelt mönstervävt band för att greppa tekniken.

#1

Jag valde att sätta upp ett band av ett mysteriesilke som jag stulit av min man. En mörk indigoblå och en tegelröd krappfärg.

 

 

 

#2

Varpning runt upp och nervända stolar. Det underlättar om stolarna har ganska raka ben. Sätt gummisnoddar runt benen för att förhindra att varpgarnet glider ner.En skaftnål är bra att använda till skälet. Fördelen är att då behöver du inte använda skälpinnar som garanterat kommer att glida på snedden och trassla till hela din varp.

 

 

 

#3

För att hålla varpen på plats behövs inte telefonkataloger ( som inte finns längre) utan det räcker bra med lite maskeringstjep. Brickorna är markerade med H och V, för att veta vilket håll de skall träs ifrån.

 

 

 

 

#4

När jag hade trätt mina brickor så visade det sig att jag hade 4 trådar över. Hrm… miss! Det är ju i alla fall lättare att ta bort 4 trådar än att lägga till. Inte för att det är superkrångligt att lägga till heller, men det är ju i alla  fall ett extramoment som är skönt om man kan slippa.

 

 

 

#5

Här sitter varpen fastsatt i bandfästet. Här fick jag användning av en klassiskt kinesisk ätpinne🙂 Den hålls på plats av en gummisnodd. Trä ätpinnen genom varpen och in bakom bandfästets metallskaklar. När bandet har blivit en bit, så pass långt att den går att sätta fast i bandfästet, så gör du det.

 

 

 

#6

De första inslagen är bra att göra med tändstickor eller liknande för att på ett snabbt sätt få ut bredden på bandet. Därefter vävde jag med ett grövre silkesgarn än det garn jag hade i varpen. Det är en fördel att välja ett inslagsgarn som har samma nyans som de yttre varptrådarna. I mitt fall blå. För att få ett perfekt inslag och en snygg kant, lägg in inslaget. Lämna en ögla i sidan, vrid brickorna, gör ett tillslag, dra till öglan mot kanten. Vips raps – perfekt!

 

 

Bandet blev precis lagom långt att använda som strumpeband. Så nu gäller det bara att hitta några fina spännen. Förslag någon?

(All textile terms are subject to the phenomenon ”How-the-f-should-I-know-the-English-name-for-this-?”)

I’ve been taking a whole weekend of lessons in tablet weaving. It was held by Sonja Berlin at Hemslöjdskonsulenterna i Stockholm. I can’t stop thinking of different patterns and possibilities – tablet weaving offers so many alternatives that I am having problems limiting myself. I can’t decide what to do! Even if I am not totally inexperienced in tablet weaving, I really think it was a good idea to pick up the basics once again – it was a long time since i tried. We started out easy just to get acquainted with the technique.

#1 I chose to make a weave of some mysterious silk that I stole from my husband. A dark indigo blue and a brick red madder red.

#2 I warped around chairs turned upside down. It is easier if the chairs have fairly straight legs. Put rubber bands around the legs to prevent that the yarn slides down.  A shaft pin is good to use for the shed. That’s good, as you don’t have to use your shed sticks – they will always becoma a bit pitched and make a mess out of your warp.

#3 To keep the warp in place, you will no longer need old phonebooks (as they hardly exist any more). Use some masking tape. The tablets ar marked with H (”Höger” – right) and V (”Vänster” – left) to make it easier to spot from which direction they should be set up.

#4 When I had set up my tablets I found out that I had four extra threads… D(y)arn!  No big deal – it’s easier to remove four threads than to add four threads, but of course I’d sooner not do neither the one nor the other.

#5 This picture shows the warp fastened. I used a classic chopstick for the job🙂. It is held in place by a rubber band. Let the chopstick enter the warp and let it go behind the anchoring metal thills. When your band has become a bit longer – long enough to fasten it in the anchoring – go Nike (just do it).

#6 The first wefts are good to make with matches or something similar to quickly determine the width ofthe band. After that i wove with a coarser silk yarn than the one in the warp. It is good to choose a yarn for the weft that is the same colour tone as the outer warp threads – in this case blue. If you want to make a perfect weft and a pretty edge, fold in the weft. Leave a loop at the side, turn the tablets, tighten it all up by pressing the tablets towards the anchorage and pull the loop towards the side.

A cake walk!

My band was long enough to use garters – now all I need is to find some pretty buckles. Any suggestions?

/ Maria

3 reaktioner på ”Brickvävning/ Tablet weaving

Kommentera

