Nationalmuseum/Landesmuseum, Zürich

Betyg: 4/5 (alla mina museumbetyg är baserade på hur intressant ett musem är ur ett 1300-talsperspektiv om det inte tidigare framgått).
Web: http://www.musee-suisse.ch/e/index.php

Jag är på besök i Zürich och har tagit tillfället i akt att springa på Landesmuseum – nationalmuseet här. Det var fotoförbud, men efter enträgna böner och hänvisning till forskningen och utvecklingen fick jag tillstånd på stående fot. Tack för det.

Museet har ganska få medeltida artefakter utställda och mycket är i vanlig ordning fokuserat på senare tid än 1300-talet. Avdelningen för kyrklig skulptur och målningar är utsökt, men innehåller bara ett par enstaka 1300-talare. En 1400-tals bordsduk i Opus Anglicum/Vitt i vitt/Whitework. Fångade förvisso mitt intresse, men jag fotade aldrig den. Det kanske var dumt.

Jag och min assisterande fotograf Jennie satte kurs på 1300-talet, och vi hittade det i vapenutställningen. Kvalitet – inte kvantitet. Ta en titt längst ner under den engelska texten om ni vill kolla på några bilder. Jag jobbar på en Mac nu, och jag kan inte påstå att jag är så värst bekväm med det. Jag har ingen jäkla aning om hur jag ska anpassa bilderna för bloggen så de är apstora. Hoppas ni klarar er ändå.

Rating: 4/5 (the rating is mostly seen from a 14th century point of view, as all of my museum ratings)
Web: http://www.musee-suisse.ch/e/index.php

I am at present in Zürich. Nice place with a big, modern museum. The 14th century pieces are kind of few, as are the archaeological pieces in general. The museum is focused on early modern times – the medieval sections really consist of a diorama of one a big, late medieval battle (I can’t recall which – I Believe it was late 15th c though), a collection of beautiful monastic sculptures (mostly post 14th century) and some altar pieces, plus a smaller part of the weapons exhibition.

Photography wasn’t allowed, but the kind staff managed to get me a permission there and then, so I set out with my personal assistant and photographer Jennie to hunt down the 14th century. It wasn’t much as a whole, but what spectacular pieces I discovered! Quality – not quantity – is the trademark of this museum. I’ll post some pics to let you see some of the spectacular arms and armour that are on display. I’m working at a Mac right now and I don’t have any idea how to scale down these pics. I hope you don’t mind when the flood your screen…

3 reaktioner på ”Nationalmuseum/Landesmuseum, Zürich

Kommentera

