Växtfärgning, del 1/Plant dyeing, part 1

Jag får ofta frågor om växtfärgning. Hur man gör, vad man kan färga, i vad man kan färga, var man skall vara,  hur miljövänligt det är, var man köper kemikalier osv. Jag tänkte inte svara på alla här, men jag vill ge lite tips som kan vara bra om man står i startgroparna och tänkte testa växtfärgning hemma.

This post is a tutorial about dyeing yarns with plants.

1. Skaffa dig en stor kastrull.
Helst i rostfritt. Ja, jag vet att du nu tänker att de inte hade rostfritt på medeltiden. Men jag tänker inte prata om hur man växtfärgade på medeltiden! Jag pratar om hur man växtfärgar idag och det är tveklöst mest effektivt att ha en rostfri kastrull, eller en i emalj (dessvärre går de i emalj alltid sönder förr eller senare). Om du har en gryta i järn kommer det påverka färgresultatet, likaså om du har en i koppar eller tenn osv. Din rostfria kastrull bör vara ganska stor. Minimum är 5 liter. För att kunna färga en härva på 100 g  (standardstorlek vid försäljning!) behöver du ha en kastrull som rymmer minst 5 liter vatten. Helst lite mer, du vill kunna röra runt i kastrullen utan att få svallvågor av färgvatten som fläckar ner spisen. Tro mig, det finns inget som är så svårt att få bort från spisen som fastbrända korschenillelöss. Skall du färga större saker än garnhärvor, en åt gången, måste du skaffa en större kastrull. Rostfria grytor och kastruller är dessvärre ganska dyra och man bör inte ta sina vanliga matlagningsgrytor. Loppisar är ett tips, samt ÖB, där köpte jag min 15 liters gryta för 200:-. Köper du en superstor gryta bör du kolla att du får in den under en eventuell köksfläkt. Om du inte får det, kan det vara värt att köpa en spisplatta, av den portabla varianten. Dom är rätt dyra, så återigen loppisar! När man väl har skaffat sig en kastrull/ gryta kan man gå vidare i processen.

1. Get a big pot
A stainless pot is your best option. Yes, I know they didn’t have stainless pots in the middle ages, but this post really isn’t about medieval dyeing – it is about dyeing with plants during modern circumstances. Other pots, example iron pots, pots made from copper or other options will affect the result of your work.

The pot should hold 5 litres, minimum. It is even better if it is bigger. You will need 5 litres of water to dye 100 grammes of yarn.

2. Skaffa dig någonting att färga.
Jag rekommenderar att du börjar med att färga garn. Välja gärna garn som är flertrådigt, då entrådiga garner tål brutal behandling sämre än flertrådiga. Tänk gärna igenom innan vad du skall göra med ditt garn efter att du färgat det. Det gjorde inte jag i början och innan jag visste ordet av, hade jag kilovis med olikfärgade garner i olika kvalitéer som ingen passade med den andra. Garnet måste vara av 100 % ull. Inte 50 %, inte 75 %, inte ens 99 %, utan 100 %! Glöm aldrig det. Med ull menar jag såklart fårull. Andra djurhårsfibrer går säkert också att färga men jag talar uteslutande om fårull (jag skall inte gå in på fårulls förträfflighet här, det kommer sen, nån annanstans. Jag är en stor förespråkare av fårull som ni kanske anar). Jag köper väldigt ofta ullgarn ifrån Borgs. De är snabba, trevliga och lite billigare än andra, samt har gratis frakt vid köp över 150:-. När du har skaffat dig det garn du vill färga så skall det tvättas. Lös upp härvan utan att öppna den. Knyt om härvan på minst tre ställen med långa omknytningstrådar. Det är bra om dessa omknytningstrådar är i ett annat material och gärna i en annan färg än garnet. De skall vara lätta att skilja ifrån garnet. Jag använder bitar av mattvarp, de är starka och de är i bomull och tar därför inte åt sig färg vid färgningen. Garnet måste tvättas för att bli av med spinnolja och orenheter. I  alla gamla växtfärgningsböcker från 70-80-talen står det att du skall använda dig av tvålflingor. Glöm det! De tillverkas inte längre.i alla fall har jag aldrig lyckats hitta några att köpa. Ej heller är de bättre än billigt schampoo. Ja, schampoo! Lägg ner härvan i handvarmt vatten och lös upp ca 1 msk schampoo. Tvätta varsamt, gnugga inte. Skölj garnet några gånger. Klart! Garnet är nu redo att bli betat.

2. Get something to dye
The most important thing when dyeing is that you have a yarn that is made of 100 % wool. This is very important. Another thing to remember is to try to use yarn made from multiple threads – it will stand rough treatment better than single threaded yarn. Tie the yarn together with cotton sturdy cotton thread. This makes it easy to handle.

You will need to wash the yarn before using it. Use plain hair shampoo, about on table spoon for enough luke warm water to wash your 100 grammes of yarn. Rinse well, but always be gentle.

3. Skaffa dig betmedel.
En av de vanligaste frågor jag får är: vad är betmedel? Ett betmedel är, oftast, ett metallsalt som kommer att öka färgupptagningsförmågan på ditt gods. Eller förändra en redan befintlig växtfärgad färg. Alun är det klart vanligaste. Jag betar nästan uteslutande med alun och vinsten som enda betor. Varför? För metallsalter inte är så vänliga. Varken mot ullen, miljön eller färgaren. De som växtfärgar ”för att det är så miljövänligt” och ändå använder sig av kopparoxid och tennsalt har missat lite i miljöutbildningen, anser jag. Alun finns att köpa hos välsorterade färghandlare och hos olika hobbybutiker samt hos Apoteket. Hos Apoteket går det tyvärr bara att få det i burkar om 100 gram och det kostar omkring 20- 30:-. Helt ok om man inte vill köpa så himla mycket. Jag brukar köpa mina växtfärningskemikalier hos Gudruns Ullbod. Då jag är storkonsument skulle jag helst köpa hos Lantmännen, men jag har ingenstans där jag kan förvara 20 kilossäckar. Hur mycket du behöver? Som tumregel kan sägas 5-15% av det torra godsets vikt. Man brukar inte heller använda båda till samtliga färgämnen. Exempelvis krapp, där gör vinstenen så att färgen drar mer åt det gula hållet. Klart vanligast är att man mäter 10% av alunet och hälften så mycket av vinstenen.

3. Get mordant
A mordant is commonly a metal salt that increases the yarn’s ability to pick up color. I mostly use tartar and/or alum – I try to avoid metal salts because they are not very good for the yarn, the environment or yourself. You will need as much mordant as 5-15 % of the (dry) yarn’s weight.

4. Skaffa en termometer.
Det här är det svåraste! Jag har förbrukat ett tiotal. Kvicksilver – tänk inte ens tanken! När den går sönder får du sätta ditt kök i karantän på 24 timmar och du får åka till stationen för farligt avfall med resterna. Glöm! Stektermometer av den klassiska typen, typ en sån du stoppar in i julskinkan är bra. Men du bränner fingrarna då du skall mäta. En digital är bra, men alla mina har klarat sig i några färgningar sedan hävdar de dock att det är 120 grader inomhus. De verkar balla ut vid långsiktig våt mätning. En kortare stund går emellertid bra. Den bästa är en sprittermometer med krockskydd av plast. Finns också att köpa hos Gudrun.

4. Get a thermometre
This is tricky. My thermometres always cease to function. They simply don’t seem to cope with the humid heat for extended periods. Do not use mercury thermometres. It is dangerous, should they break. Use a meat thermometre of the type you use when cooking meat in the oven.

5. Skaffa en våg.
Digital är bäst, kolla bara vad de klarar av i maxvikt. Klassisk hushållsvåg funkar med. Men de brukar sällan klara att väga kvantiteter under 10 gram. Vågar finns lite överallt. Min senaste våg fick jag i julklapp av min arbetsgivare. Antagligen inköpt på Åhléns.

5. Scales
You will need to weigh everything, so a good scale is essential.

6. Dags att beta!
Häll i svalt vatten i din rostfria kastrull. Som sagt – minst 5 liter till 100 gram garn. Lös upp dina kemikalier. I detta fall 10 gram alun och 5 gram vinsten. Rör om ordentligt så de löser sig. Lägg i ditt garn i kastrullen. Se till att det blir genomvått. Rör runt lite. Värm vattnet till 80-90 grader. Temperaturen skall behållas i en timme. Rör runt med jämna mellanrum. När du betat i en timme, slår du av värmen och tat upp garnet eller låter det svalna i kastrullen. Ull bör inte chockas temperaturmässigt. Långsamt upp i temperatur, långsamt ner är devisen! Ull bör inte ligga i blöt jättelänge, men att låta sitt betade garn ligga över natten är ingen fara. När du tagit upp ditt garn är det redo att färgas. Antingen direkt eller senare. Ett betat garn behöver inte sköljas, men det mår heller inte dåligt av det; du förstör inte betningen om du gör det. Du kan torka garnet, spara det och ha färdigbetat garn i gömmorna. Det händer att jag betar garn på vintern för att ha redo när sommarsäsongen drar igång. Om du gör det får du inte glömma bort att märka garnet med anteckningar om vad det är betat med och vilken styrka du hade på din beta. Ett betat vitt garn brukar få en lite grönaktig ton. Det får förmodligen ett grått med men det syns inte.

6. Time to use the mordant
Put cool water in your pot – minimum 5 litres per 100 grammes of yarn. Put in your mordant and let it resolve. Put your yarn in the pot and make sure it soaks the water. Heat the water to about 80-90 degrees celsius, and let the temperature stay consistent for an hour. Stir occasionally. When an hour has gone, turn of the heat, and let it cool slowly.
Now you are ready to dye (I’ll tell you how some other time!).

Nu är du redo att färga!! Fast det tar vi senare🙂

/Maria

8 reaktioner på ”Växtfärgning, del 1/Plant dyeing, part 1

  1. Mycket bara skrivet Maria!!
    Jag vill även tipsa om att köpa garn på Kampes ullspinneri!
    Har en liten inneboende vävstol, som vi kanske skulle ta och ta tag i, efter mtv? Vi har börjat fundera på sängkläder kanske en sängrya??

    • Tackar Linnea!
      Du har helt rätt. Kampes hade jag glömt bort. Har du varit i deras butik?
      Självklart skall vi ta tag i vävstolen som jag dumpat hemma hos er. En sängrya låter fint. Det är tacksamt att väva och dessutom så det går ganska fort. Har ni någon idé på hur den skall se ut? Jag kommer och bygger ihop vävstolen och hjälper er med uppsättning av väven så fort ni vill.🙂
      / Maria

  2. Jag har varit i Kampes lilla söta butik!🙂 Ett mecka för oss garntokiga, min mamma brukar ta sig en dax tur dit ibland, å då brukar hon ”köpa ut” lite garn till dottern å mågen!!
    Hur sängryan ska se ut har jag ingen aning om, ska höra med maken vad han har tänkt sig, vi håller på att bygga säng i värmland, hoppas vi får den färdig till MTV. Ser fram emot en höst med vävning!!

  3. Du! Apoteket (iallafall i Lund, innan avregleringen) har kiloburkar med alun också.
    Kör du alltid med 10g alun per 100g garn? Alla gamla färgböcker brukar skriva minst 15 g, oftast 20 eller mer, så jag har helt okritiskt kört med det, men jag skulle bli glad om det räcker med mindre…

    • Hej!
      Kilosburkar minsann?! I Stockholm har jag bara hittat småburkar, ibland knappt det. Apoteket borde förstå hur poppis det är med växtfärgning och ha stora burkar överallt!!
      Betning… Alun bruka förekomma i växtfärgningsrecept i koncentrationer om 10-30%. I ärlighetens namn så har jag varit en snål jäkel och hållit mig i den lägre skalan, 10-15%. Jag kan inte påstå att jag sett skillnad i resultatet från de gånger då jag använt mig av 20%. Men det kan ju bero på andra faktorer som vattnets hårdhet, var och när växterna blivit insamlade eller om det betade materialet får svalna över natten i betvattnet. När jag färgar med exempelvis krapp så är jag ibland uppe på nästan 30%. Mest för att det står det i min underbara bok ”Purpur, koschenille, krapp- en bok om röda textilier” av Gösta Sandberg, växtfärgningskungen. Jag vågar liksom inte chansa med en så dyr färg… Svaret på din fråga är således: oftast.
      Jag borde kanske vara lite mer vetenskaplig i min färgning, men det är sällan jag har tid att göra jämförande studier. Jag borde kanske börja på en textilutbildning igen🙂 Men det lär väl inte hända förens jag går i pension.

      • apoteket borde också förstå att de skulle sälja krapp och såvidare också som di gjorde förritia..och valnötsskal och gudvetallt.

        Den boken är fantastisk förövrigt, ser du den på en loppis så kan jag betala en hel del, har letat som en tok efter den bra länge nu.

  4. Ping: Easy plant dyeing | The official Battle of Wisby blog

  5. Ping: Six long years… |

Kommentera

